Nyanyian adalah diharuskan bagi golongan yang pertengahan(orang yang tidak
dikuasai rasa cinta asyik yang mendalam terhadap Allah dan tidak juga dikuasai
oleh hawa nafsu yang memuncak). Hal ini kerana, bagi orang yang terlalu asyik
dengan Allah, nyanyian adalah baik untuknya manakala bagi orang yang mudah
terpengaruh dengan desakan hawa nafsu, nyanyian adalah haram untuknya.
Namun demikian, jika nyanyian dijadikan sebagai kebiasaan sehingga banyak
waktunya dihabiskan untuk itu, maka dia tergolong dalam kalangan orang bodoh
yang kesaksian mereka ditolak.
Mengenai hukum penggunaan gitar dalam Islam, Imam Al-Ghazali menganggap
bahawa alat muzik yang dipetik dengan tali(autar) dan yang ditiup dengan
mulut(mazamir) adalah sebahagian daripada punca pengharamannya. Beliau
beranggapan sedemikian kerana berasaskan kepada kenyataan bahawa ada dalil
syarak yang telah melarangnya.
Hujah yang telah beliau kemukakan adalah :
Syarak tidak mengharamkannya(alat-alat muzik tersebut) kerana zat alat itu
sendiri. Sebabnya ialah, jika ia diharamkan kerana keseronokan yang ada
padanya, nescaya semua benda lain yang menjadikan manusia merasa seronok juga
tidak boleh.
Akan tetapi yang diharamkan itu ialah arak. Oleh kerana pada ketika itu
orang ramai pada mulanya sudah begitu ketagih dan sukar untuk membuang tabiat
tersebut, mereka terpaksa memecahkan tong-tong arak dan sebagainya. Justeru,
setiap apa yang menjadi lambang dan simbol kepada peminum arak
juga diharamkan iaitulah autar dan mazamir.
Pengharaman kedua-dua alat ini adalah ekoran daripada hukum pokoknya iaitu
arak. Hukum haramnya sama lah seperti hukum berkhalwat dengan wanita ajnabi
kerana mengikut hukum pokoknya iaitu zina. Kerana perbuatan khalwat ini adalah
gerbang dan mukaddimah ke arah maksiat keji tersebut.
Oleh itu, alat muzik autar dan muzamir ini diharamkan ekoran
daripada pengharaman arak dengan 3 sebab:
- Muzik tersebut merangsang orang yang mendengar untuk meminum arak. Dan dengan meminum arak itu pula,perasaan seronok mendengar alat muzik itu tadi akan menjadi lebih memuncak.
- Bagi seseorang yang baru berhenti minum arak pula, mendengar alat muzik ini akan menggamit ingatannya kepada sejarah silam iaitu tentang tempat dan pesta minumnya dulu. Ingatan ini akan membangkitkan rasa rindunya dan seterusnya akan membawanya semula ke tabiat lama.
- Berhimpun dan berkumpul mendengarnya adalah menjadi adat kebiasaan golongan fasik. Sepertimana yang kita sedia tahu, Kita dilarang menyerupai golongan fasik. Ini kerana, “sesiapa yang menyerupai sesuatu puak atau golongan yang negatif, maka dia akan dianggap sebahagian daripada golongan tersebut.”
Setelah Imam Al-Ghazali membuat huraian tersebut, beliau kemudian
menyatakan:
Dengan ini jelaslah bahawa sebab pengharamannya bukanlah kerana ia sesuatu
yang baik dan menyeronokkan. Sebaliknya, rumusan yang diperolehi melalui sumber
syarak membuktikan bahawa semua perkara yang baik adalah halal kecuali jika ia
membawa kerosakan kepada manusia.
Bersesuaian dengan firman Allah,
“katakanlah(wahai Muhammad): Siapakah yang (berani ) mengharamkan
perhiasan Allah yang telah dikeluarkanNya untuk hamba-hambaNya, dan demikian
juga benda-benda yang baik lagi halal dari rezki yang dikurniakanNya?”
(Al-A’raf:32)
Kesimpulan
Segala apa yang telah diterangkan diatas merupakan hujah yang telah
dikemukakan oleh Imam Al-Ghazali bagi menjelaskan sebab beliau mengharamkan
penggunaan alat muzik yang bertali dan yang ditiup dengan mulut.
Hakikatnya, tiada satu nas(hadis) pun yang sahih dan jelas melarang
penggunaan alat muzik ini. Namun begitu, beliau (semoga Allah meredhainya)
telah menerima hadis-hadis yang diriwayatkan dalam isu ini dengan dada yang
terbuka dan kemudian beliau cuba menafsirkannya sepertimana yang telah
dihuraikan di atas.
Jika beliau meneliti dengan lebih mendalam mengenai sanad-sanad hadis yang
diriwayatkan itu, tentu beliau tidak perlu bersusah payah mencari sebab musabab
kepada hukum haram alat-alat muzik tersebut . Namun begitu, apa yang beliau
sebutkan ini amat berguna bagi orang yang tidak menerima hakikat bahawa
hadis-hadis tersebut adalah dhaif. Semoga Allah memberkati usaha beliau.
Hukum Main Gitar
Para ulama telah sepakat mengharamkan seluruh jenis autar dan mi`zaf (alat musik petik) seperti thanbur,`ud (sejenis kecapi; lute), shanj yang bersenar, rubab, kaminjah (biola), santhir, darbij dan lainnya. Ibnu hajar mengatakan "bila ada orang yang mengatakan bahwa pada masalah ini terjadi khilaf diantara para ulama maka ia telah tersalah dan telah dikuasai oleh hawa nafsunya sehingga membuatnya buta dan tuli"
Diantara para ulama yang menyatakan ijmak tentang haramnya alat musik ini adalah Abu Abbas Al-Qurthuby, Abu Fattah Salim bin Ayyub Ar-Razy. Al-Qurthuby mengatakan "Adapun ma`azif, Autar (alat musik petik), dan kubah tidak ada perbedaan pendapat diantara ulama tentang keharaman mendengarnya dan tidak pernah saya dengar para ulama salaf atau khalaf yang membolehkannya".
Adapun hadis hadis yang melarang menggunakan autar dan mi`zaf antara lain:
Pertama: Hadits Riwayat Imam Bukhari sebagai berikut:
Akan ada diantara ummatku kaum yang menghalalkan zina, sutera, khamar dan ma`azif.
Imam Syarbainy menyebutkan didalam kitabnya, Mughni Muhtaj: "berkata
Al-Jauhary dan yang lainnya'' Al-Ma`azif adalah alat lahwi, termasuk kedalamnya
rubab dan jank (chang)".
Dalam qamus Mu`jam fuqaha` disebutkan arti ma`azif adalah alat musik yang memiliki senar seperti ud (kecapi), kaman (violin) dan lainnya.
Kedua: Hadits Riwayat Imam Ahmad:
Sesungguhnya Allah mengutusku sebagai rahmat dan petunjuk bagi sekalian
alam dan memerintahkan aku untuk menghapus mazamir (segala jenis seruling),
kabarat (sejenis gitar), ma`azif dan patung yang disembah pada masa jahiliyah.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
Terimakasih atas kunjungan dan komentar agan, semoga semua isi biarkan aku tetap bermimpi bisa bermanfaat.